Ana Oosting
‘Breaking Waves’

Het werk van de Nederlandse kunstenaar Ana Oosting (1985) benadrukt de onderlinge verbondenheid van alle levende wezens, zowel menselijke als meer-dan-menselijke entiteiten. Haar benadering reikt verder dan de levende wereld. Met behulp van uiterst nauwkeurige patronen van zorgvuldig gemaakte, herhalende ‘waterbom-vouwen’ laat zij haar materialen tot leven komen. Ze belichaamt het idee dat zelfs niet-levende materie kan reageren en handelen, in plaats van slechts een object te zijn dat aan de menselijke wil onderworpen is. Oosting maakt werk met materialen, in plaats van werk van materialen.

 

Voor haar eerste grote museale solotentoonstelling creëerde Oosting de enorme site-specifieke installatie Breaking Waves, die de zee naar het museum brengt. Dit kinetische werk is geïnspireerd op de golfpatronen van de Noordzee. Van de voorkant gezien lijken de tien zachte zeewezens moeiteloos door de lucht te zweven, maar naarmate je door de ruimte beweegt, transformeert de groep zich geleidelijk tot een dynamisch zeelandschap. Hun aanwezigheid wordt begeleid door een symfonie van natuurlijke geluiden die een diepe verbondenheid met de omgeving versterkt. Iedereen kan iets anders horen – van het gezang van een walvis tot het gefluister van de kustwind of het donderende geluid van golven die tegen de kust slaan.

Onderzoek en samenwerking zijn essentieel in Oosting’s artistieke praktijk. Ze werkt nauw samen met wetenschappers uit verschillende disciplines, waarbij haar achtergrond in zowel neurobiologie als beeldende kunst zich verweeft in haar werk.

 

 

 

Locatie:            Beelden aan Zee in Den Haag
Open:               t/m 9 juni 2025
Info:                  www.beeldenaanzee.nl

 

 

Magdalena Abakanowicz; ‘Groots, groter groots’

Textiel als kunst
Vroeger werd textiel vaak niet serieus genomen als materiaal voor echte kunst. Het werd vooral gezien als handwerk of sierkunst, en vaak maakten vrouwen deze werken. Dit veranderde door kunstenaars zoals Magdalena Abakanowicz, die een belangrijke rol speelde in de opkomst van textiel als volwaardig medium. Abakanowicz wordt gezien als een pionier op dit gebied. Het TextielMuseum is dé plek om dit bijzondere verhaal te vertellen.

Actuele thema’s
Het werk van Abakanowicz ontstond na de Tweede Wereldoorlog en tijdens de Russische onderdrukking in Oost-Europa. Veel thema’s uit haar werk, zoals de strijd tussen Oost en West, zijn nu weer actueel. In 1971 bezocht zij de Club van Rome, waar zij hoorde over klimaatverandering. Dit inspireerde haar om zich te richten op het herstellen van de balans tussen mens en natuur. In haar tijd was er een atoombom en een maanlanding nodig om te beseffen hoe kwetsbaar onze aarde is.

Het Noordbrabants Museum toont het werk van Abakanowicz in relatie tot de wereldgeschiedenis én vandaag.

Grootste werk ter wereld
In het Provinciehuis Noord-Brabant in ’s-Hertogenbosch is een spectaculair werk van Abakanowicz te zien: Bois le Duc (1970-1971). Dit monumentale kunstwerk bestaat uit 19 geweven banen, elk ruim 7 meter hoog en 22 meter breed. Het werd speciaal gemaakt voor de zaal, ontworpen door architect Maaskant. Hoewel de ruimte normaal niet openbaar is, zullen er tijdens deze tentoonstelling speciale programma’s zijn, zoals rondleidingen, films en een internationaal symposium. Dit is een unieke kans om dit indrukwekkende werk van dichtbij te beleven! 

 

Locatie:            Het Noordbrabants Museum in Den Bosch en TextielMuseum in Tilburg
Open:               18 april t/m 24 augustus 2025
Info:                  www.grootsinbrabant.nl

 

 

JAPAN AIR FAIR

Opgericht in 2018, begon de reis met een missie om de schoonheid en het meesterschap van Japanse kunst en antiek naar Europa te brengen.

JAF is een uniek evenement in Europa, dat handelaren en experts van over de hele wereld samenbrengt, en een verscheidenheid aan artefacten die het culturele erfgoed van Japan belichamen. De kracht ligt in deze uitzonderlijke samenwerking, die de zeldzame kans biedt om authentieke stukken te bezichtigen samen met de expertise van Japanse kunstspecialisten.

 

Locatie:            Karel V Grand Hotel in Utrecht
Open:               13 t/m 15 juni 2025
Info:                 https://www.japanartfair.com/

 

 

Workshop Suminagashi (Japans papier-marmeren) door Miriam Kemperman en Michael Beer


Anders dan bij de Turkse techniek om papier te marmeren, werkt men hierbij met gewoon water. Niet met een verdikt oppervlak met stijfsel of Iers mos. Water beweegt bij iedere aanraking en tochtvlaag. Die bewegingen legt men vast op papier. Het water maakt de patronen. Welke patronen dat zijn kunnen we beïnvloeden, maar nooit volledig beheersen. Zo ontstaat er een samenwerking tussen de wil van de mens en de natuurlijke bewegingen van het water. Het levert prachtige patronen op.

Spannend om te zien. Je kunt er bijna niet mee ophouden om te experimenteren.

Je maakt mooie papiertjes,geschikt voor kalligrafie bijvoorbeeld, maar ook kaarten om te versturen.

Wil je er een echt Japans teken/schrijfboekje van maken? Dat kan in de week er na. Daarin gaat men boekbinden op een Japanse manier. Hier kan ook apart voor ingetekend worden. Wil je dan ook graag een keer een echt groot vel maken of verder gaan met experimenten? Ook dat is mogelijk.

 

Locatie:            Dieserstraat 26, Zutphen
Intekenen voor workshop: zie de website
Info:                  https://teken-design.nl/open-werkplaats-workshops-en-cursussen/een-dagdeel-workshop-suminagashi/

 

Japan dichtbij

Een blog over kunst, cultuur, lifestyle, eten drinken en entertainment, gerelateerd aan Japan. Ook wordt een evenementenagenda van zaken die iets met de Japanse cultuur hebben bijgehouden. Er zijn persoonlijke verslagen te lezen over Japan op reis, maar vooral Japanse cultuur in Nederland.

Website: www.japandichtbij.nl

 

 

Digitale tentoonstelling

Picasso & Matisse. Beauty is a line. Nu het niet meer voor iedereen vanzelfsprekend is een museum te bezoeken hebben wij de tentoonstelling ‘Picasso & Matisse. Beauty is a online beschikbaar gemaakt. Zo kunt u tóch een bezoekje brengen. Veel plezier!

Als grootmeesters van de moderne kunst, beheersten Pablo Picasso en Henri Matisse als geen ander de kunst van de lijn. Want de lijn is het ultieme gereedschap voor de moderne kunstenaar aan het begin van de 20ste eeuw, wanneer kunst steeds meer om interpretatie, expressie en vorm ging draaien. Lijnen geven betekenis aan vormen; lijnen hebben zoveel zeggingskracht, dat met een simpele pennenstreek een herkenbaar gezicht, figuur of object op papier kan worden gezet; lijnen scheiden hoofdzaak van bijzaak, kleden uit, tot alleen de essentie overblijft. Geholpen door onze verbeelding, is de lijn de taal van de moderne kunst

Picasso en Matisse

De moderne meesters Pablo Picasso (1881-1973) en Henri Matisse (1869-1954) genoten aan het einde van de 19de eeuw hun vormende jaren, wanneer de eeuwenoude opvatting van het kunstwerk als een venster op de wereld – een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid – onder druk was komen te staan. Daar droeg de uitvinding van de fotografie sterk aan bij. Want hoe onderscheidde het kunstwerk zich van de natuurgetrouwe foto? Het antwoord van de kunstenaar werd aanvankelijk nog ín die werkelijkheid gezocht. Het was aan hem of haar om de meest essentiële, betekenisvolle vormen in de natuur te herkennen en in het kunstwerk te vangen. Om iets eigens aan die werkelijkheid toe te voegen – een gevoel, emotie of idee. Kunst ging steeds meer om expressie en vorm draaien. De lijnvoering is daarvoor van essentieel belang.

Voor Picasso was het tekenen een beginpunt van het creatieve proces, een spontane opname, onverbiddelijk. Soms een wirwar van krassen, soms enkele rake lijnen: in zijn grafische oeuvre stelde hij het medium in dienst van het experiment, zonder eindstation, een beeld dat in het proces ontstaat. Matisse tekende zelf op dat zijn lijntekeningen de puurste, meest directe vertaling van zijn emoties zijn. Hij streefde naar een gekaderde, gebalanceerde schoonheid. Bijvoorbeeld in het lichaam van een vrouw: ‘in de eerste plaats geef ik haar elegantie en charme, maar het gaat erom haar nóg iets te geven. Ik zal de betekenis van het lichaam condenseren door haar essentiële lijnen te zoeken.’

 

 

Locatie:            Rijks museum Twenthe, Enschede
Open:               expositie is voorbij, maar is wel online te bezichtigen!!
Info:                 https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/2642/nl/picasso-amp-matisse-beauty-is-a-line

 Cursus ‘Japans penseelschilderen’ door Annemie van de Ven

De essentie schilderen van een onderwerp uit de natuur, met een korte meditatie als voorbereiding. De materialen zijn bijzonder en met name het penseel met een verende kwaliteit is belangrijk. Zonder tekening meteen een inktschildering maken kan iedereen leren en Annemie laat alles zien in een demo. Uitgangspunt is de eeuwenoude Japanse penseelschilderkunst waarbij het zelf inkt maken geleerd wordt welke daarna op rijstpapier aangebracht wordt. Dit kan ook met kleur worden gedaan. Zie: Cursus Sumi-e en Workshops Sumi-e.

 

Locatie:            De Steenmarter 5, 5622 NJ – Eindhoven
Info:               www.annemievandeven.nl     Tel: 040 245 3064

Driedaags workshop: Japan Art- schilderen zonder kwast met Marian Filarski

Je gebruikt maar heel af en toe de penseel. In plaats daarvan laat je je verf vloeien over je werkstuk. Hierdoor heb je minder invloed op je werk en ontstaan andere vormen dan je ooit had kunnen bedenken. Uitgangspunt is monumentaal werken met grote contrasten.

Wabi-sabi
De manier van werken heeft veel weg van de wabi-sabitechniek, maar is toch weer anders. Je werkt namelijk met acrylverf. Je mag je werk in aardetinten maken, maar werken met kleur kan ook.

Locatie:            Atelier Filaraski, Van Beverwijkstraat 34 in Schijndel
Info:                  https://academiefilarski.nl/workshops/workshop-schilderen-zonder-kwast/

De (s)maak van papier scheppen

De verschillende papierworkshops hebben tot doel papier te maken met verschillende grondstoffen die bepalend zijn voor steeds weer een verrassend resultaat.
Dat kan met gerecycleerd materiaal of met kant en klare kwaliteitsgrondstoffen uit de papierindustrie, maar vooral ook met planten uit de tuin, of een ruwere basis zoals schorsen uit het oosten.
Ook minder voor de hand liggende vezels, zoals bv.olifantenmest, bananenblad,…kunnen aan bod komen!

Niet alleen workshops, maar ook workshops op maat en vakantiecursussen in de Franse Ardennen behoren tot de mogelijkheden.

Het is heel gemakkelijk bereikbaar, ook met de trein, en men kan gratis parkeren.

Plaats:                          Arboretum Kalmthout (België)
Info:                              www.papierexpressie.be